Sd.Kfz.2 Kattenkraftrad (lub NSU-Kattenkrad) - ten charakterystyczny, lekki pojazd wielozadaniowy zaprojektowano i wyprodukowano w Niemczech w okresie II Wojny Światowej. Historia tego ciekawego pojazdu zaczyna się w roku 1938, kiedy to podjęto się zaprojektowania lekkiego, uniwersalnego pojazdu wielozadaniowego dla wojska. Nowo projektowany pojazd miał zastąpić zaprzęgi konne do holowania sprzętu w trudnych warunkach terenowych. Fabryka NSU Motorwerke, której powierzono produkcję postawiła na połączenie motocykla ciągnikiem gąsienicowym. Na przełomie 1940 i 1941 roku powstały pierwsze egzemplarze tego pojazdu, które wkrótce trafiły do wojsk lądowych a także Luftwaffe. Kattenkrad sprawdzał się w trudnych warunkach i co najważniejsze miał uznanie wśród użytkowników (także jako pojazd zdobyczny!), co zaowocowało zwiększeniem produkcji. Docelowo Sd,Kfz.2 produkowany był w wielu wariantach w kilku fabrykach, m.in. NSU (Neckarsulm, Niemcy), Stoewer (Szczecin, Polska) i Simca (Nanterre, Francja).
Producenci wielokrotnie podejmowali się tematu tego wyjątkowego motocykla na gąsienicach. Można go nabyć w typowych dla modelarzy skalach. Do grona producentów Kattenkrada w podziałce dołączyła włoska firma Italeri, która w tym roku wypuściła nie lada gratkę dla fanów tego mini-ciągnika. Skala w jakiej wydano ten motocykl jest imponująca: 1/9! Maleńki dotąd pojazd w podziałach między 1/72 a 1/35 urósł znacząco w skali jaką podjęła się włoska firma. W efekcie tego mamy okazałą replikę modelu, który spakowano w sporych rozmiarów pudło wyróżniające się na sklepowej półce.
W środku oprócz instrukcji montażu i arkusza kalkomanii znajdujemy worki z ramkami na których widać ogrom części. Wiele z nich ma imponujące wymiary, bowiem jak wspomniałem replika do małych nie należy. W sumie zestaw składa się z 10-ciu ramek, na których mamy ponad 520 części.
Wśród wielu części z różnych materiałów jest także gumowa opona, spory kawałek drutu w oplocie i kilka części transparentnych. Elementy wydają się być dość solidnie odlane, choć gdzieniegdzie widać niewielkie nadlewki i ślady po wypychaczach form. Bryłę modelu podzielono na kilka sensownych modułów, które w logiczny sposób połączymy w całość.
Replika zawiera makietę silnika, co może ucieszyć tych którzy chcieliby pootwierać pojazd uwidaczniając jednostkę napędową i towarzyszące jej podzespoły. W zestawie mamy też kilka elementów ekwipunku: hełmy, karabiny maszynowe, magazynki i zasobniki, które po wrzuceniu na pojazd dodadzą realizmu. Konstrukcja układu jezdnego oraz modułowe gąsienice dają też możliwość wykonania modelu z ruchomym zawieszeniem. Producent dołączył do zestawu gumową oponę przedniego koła. Ta odlana jest z miękkiego materiału ułatwiającego układanie na stalowej obręczy. Sporych rozmiarów arkusz z kalkomanią umożliwia wykonanie motocykla w kilku wariantach, m.in. w użytkowaniu oddziałów desantowych, 20-tej Dywizji Pancernej operującej w Rosji w 1944 roku czy wersji zimowej (także podczas działań w Rosji).
Model redukcyjny Kattenkrada jest z pewnością wyjątkowym i wyróżniającym się spośród wielu oferowanych w ostatnim czasie. Oferowany zestaw umożliwia zbudowanie repliki imponujących rozmiarów ale jest też świetną bazą do dalszych waloryzacji. Kattenkrad, obok wcześniej wydanych przez Italeri replik motocykli w tej samej skali może stanowić świetne uzupełnienie kolekcji miłośników drugowojennych jednośladów.
********************************************************************************
Recenzja zestawu dostępna także w nr 3-4 (69) magazynu Super Model
Za pomoc w opracowaniu tego materiału kieruję podziękowania do firmy DREAM / www.dream.pl , która posiada w swej dystrybucji także ten model.
Świetnie napisany artykuł. Jak dla mnie bomba.
OdpowiedzUsuń