poniedziałek, 14 maja 2018

Historia firmy IBG MODELS. 10 lat od wydania pierwszego modelu.

Lata ’90-te XX wieku charakteryzowała pewna magia i możliwość uwierzenia w swoje siły. Czasy były dość dynamiczne, a rzeczywistość niepewna - wszak był to początek zmian ustrojowych w Polsce. To wtedy właśnie powstawały różnego rodzaju inicjatywy o charakterze biznesowym, które później rozwijały się, przekształcały lub zwyczajnie upadały robiąc miejsce innym, bardziej przedsiębiorczym i konkurencyjnym podmiotom. 

W tych okolicznościach powstaje w Polsce jedna z liczących się dziś w kraju i poza granicami firm modelarskich. Historia firmy IBG Models sięga początku lat dziewięćdziesiątych. Od 1991 roku IBG Models zajmowało się importem, eksportem i dystrybucją wielu towarów, wśród których duży udział stanowiły zabawki i redukcyjne modele plastikowe. Z czasem firma zaczęła coraz mocniej koncentrować się na imporcie i dystrybucji modeli redukcyjnych, aby w pewnym momencie zająć się tylko tym. Produkcję własnych modeli redukcyjnych do sklejania IBG Models rozpoczęło w 2008 roku. Dokładnie 10 lat temu. 

Początki nie mogły być łatwe, choć strategia i konkretny cel od samego powstania firmy towarzyszyły jej w zdobywaniu tego specyficznego rynku. Po dokładnym zapoznaniu się z ofertą rynkową zauważono pewną lukę. Były nią repliki brytyjskich pojazdów wojskowych z okresu IIWŚ w skali 1:72. Repliki tych pojazdów nie występowały wówczas w ofertach innych firm, albo były słabej jakości, odstającej na tamte czasy od tego, co oferowali ówcześni liderzy wyznaczający swoiste trendy technologiczne. Tym samym pomysł na zaistnienie w branży opierał się na bardzo przemyślanej strategii, budując od początku firmę z nastawieniem na sukces.

Jako pierwsze powstały repliki brytyjskich pojazdów transportowych z okresu IIWŚ w skali 1:72 - Bedford QLD (nr 72001, Bedford QLR (nr 72002), Bedford QLT (nr 72003). 




Potem powstały następne wersje, tworząc zwartą i kompletną ofertę. Rynek zauważył nowego producenta a przede wszystkim poszukiwane tematy i nową jakość. Modele okazały się dużym hitem, szczególnie w Wielkiej Brytanii co było decydujące dla kontynuacji produkcji i powstaniu kolejnych wersji tej ciężarówki. 

Od początku IBG Models stawiało na jakość swoich produktów, chcąc przynajmniej dochować tempa aktualnym liderom w tej dziedzinie. Repliki zaczęły cieszyć się coraz większym uznaniem, szczególnie poza granicami kraju, gdzie dostrzeżono nową poszukiwaną gamę replik w równie dobrej jakości. Tak budowała się renoma firmy. Z roku na rok coraz więcej pozycji w ofercie. Kolejno dochodziły kolejne działy tematyczne, także w innych podziałkach.  

Wkrótce do oferty dołączyły nieco większe i bardziej zaawansowane repliki redukcyjne w skali 1:35 poważnych gabarytowo pojazdów: Einheitsdiesel Pritschenwagen (nr 35003), Einheitsdiesel Kfz. 61 (nr 35004) i kolejne ich odmiany. 





Następne były motocykle BMW R12 z wózkiem - wersja cywilna (nr 35001), motocykl BMW R 12 z wózkiem - wersja wojskowa (nr 35002). 




Zaraz potem powstała też seria niemieckich ciężarówek typy Bussing Nag w kilku odmianach. Kolejne modele w tej skali to swoisty powrót do korzeni - powrócono do replik z początkowej fazy czyli brytyjskich samochodów dostawczych Bedford. Powstało ich kilka wersji, które także z powodzeniem zdobywały uznanie modelarzy.








Prawdziwym kamieniem milowym okazały się zapowiadane od jakiegoś czasu repliki kołowych transporterów opancerzonych ROSOMAK. Pojazd ten stanowiący dziś jeden z podstawowych wozów bojowych Wojska Polskiego zdobył serca polskich modelarzy ale nie tylko. Kilka wersji jakie powstały od czasu premierowego Green Devila nieźle namieszały na rynku a przy okazji okazały się strzałem w dziesiątkę uwzględniając zapotrzebowanie modelarzy. Repliki Rosomaka stały się hitem sprzedażowym na miarę tych z początku historii firmy IBG, kiedy to przecierało szlaki w niełatwym biznesie. Bez wątpienia KTO ROSOMAK był jak dotąd największym projektem w historii firmy IBG Models.





Kolejne w tej podziałce (1:35) nowości - ciężkie brytyjskie ciągniki artyleryjskie typu SCAMMELL dopełniły swego. Po raz kolejny okazało się, że IBG Models idealnie potrafi trafić w gusta modelarzy przybliżając im sylwetkę ultra ciekawego pojazdu.       






Nie mniejszym echem odbiły się premiery kolejnych nowości, które rozbudowują część oferty opisana jako AIRCRAFT. Trafiły do niej wyczekiwane i wręcz poszukiwane repliki w skali 1:72 takich legend jak PLZ 23A KARAŚ (nr 72505), PZL 23B KARAŚ (72506) CZY PZL 42 (NR 72509). Tu po raz kolejny warszawska firma dostrzegła potrzebę zaprojektowania nowej repliki tych popularnych polskich płatowców, skazując się na kolejny sukces. Zapowiedzi kolejnych maszyn polskiej myśli technicznej z okresu międzywojennego podtrzymuje niezwykle gorącą atmosferę, jaka wytworzyła się wśród modelarzy po premierach wspomnianych samolotów. Mowa tu o legendarnym PZL 37 ŁOŚ, który lada moment trafi na sklepowe półki. W kilku odmianach, ku uciesze modelarzy w kraju i zagranicą.      





IBG Models od początku stawia na produkt dobrej jakości. Kieruje nimi świadomość tego, co dzieje się na rynku i czego oczekuje klient. Produkcja dla produkcji nie ma sensu - tylko produkt o dobrej jakości może się obronić. Inna kwestia to tematyka. Ale o tym już wspominałem, podkreślając umiejętność odnalezienia swojej niszy w branży modelarskiej. Proces tworzenia replik zaczyna się od pomysłu - co chcemy zaoferować klientom? Co oferuje rynek i gdzie można zaistnieć? Na tak zadane pytania firma z pomysłem musi sobie trafnie odpowiedzieć. Z historii firmy IBG Models widać, że pomysły były trafione. Ale to tylko część sukcesu. Dużą rolę odgrywa dziś jakość repliki redukcyjnej. Dlatego proces tworzenia jest żmudny i kosztowny. 



Przez kilka pierwszych lat modele IBG projektowane były przez jednego projektanta. Z czasem zespół projektowy rozrósł się do 3 osób, aby w dniu dzisiejszym były to 4 osoby. Zatrudnienie takiej ilości projektantów było konieczne wraz ze wzrostem zainteresowania produktami firmy oraz ilością projektów modeli nad jaką obecnie pracuje ten producent. Pozwoliło to na realizację kolejnych pomysłów - wejście na rynek lotniczy (pierwszym modelem tej serii był RWD-8 w skali 1:72; kolejny wspominany PZL Karaś). Do tego doszła nowa seria okrętów z rodziny Hunt II.   

   

Każda replika redukcyjna zanim powstanie musi być dokładnie zbadana, pomierzona (o ile to możliwe) i finalnie zaprojektowana. Dotarcie do istniejącej dokumentacji i przelanie jej na projekt to idealna droga. Wiemy, że nie wszystko da się tak zaprojektować z uwagi na trudny dostęp lub brak dokumentacji. Wtedy uruchamia się całą machinę poszukiwawczą, która ma na celu ustalenie jak najwięcej detali dot. projektowanego modelu. Współczesne konstrukcje jak np. KTO Rosomak niesie ze sobą wiele trudności w zdobyciu kompletnej dokumentacji. Związane jest to z koniecznością zachowania tajemnicy zwłaszcza kluczowych podzespołów objętych taką klauzulą. Z tych i innych powodów proces tworzenia repliki modelu jest różny i bardziej lub mniej skomplikowany. Pełny projekt Rosomaka powstawał około roku, inne modele z bardziej przystępną dokumentacją powstają od 4 do 6 m-cy. Widać tu jak złożony i trudny jest proces tworzenia projektu. Ale dla zachowania wysokiej jakości detali i utrzymania wymiarów w planach musi to tyle trwać. 
W dobie prześcigania się producentów w pomysłach i jakości tworzonych replik nie ma miejsca na inne scenariusze. Bardzo cieszy nas fakt, że do grona firm wyznaczających światowe standardy dołączyła warszawska firma IBG MODELS, oferując przy tym modele tak szczególnie ważne dla polskich modelarzy.          





W tym roku IBG Models rozpoczęło wydawanie nowej serii tematycznej - World at War. Jest to seria uproszczonych modeli czołgów z okresu IIWŚ z dołączoną gazetką w jęz. Angielskim i niemieckim. W wielkiej Brytanii Magazyn ten ukazuje się w szerokiej dystrybucji w sieci WH Smiths. 

Wcześniej IBG weszło w kooperację z inną firmą tworząc znaną i cenioną w Polsce serię uproszczonych modeli First to Fight.  







W tym roku mija dokładnie 10 lat od zaprojektowania przez IBG Models pierwszego modelu redukcyjnego, który stał się zaczątkiem bogatej dziś oferty produktowej. W związku z tym składamy najserdeczniejsze życzenia z okazji tego jubileuszu, dalszego rozwoju firmy i kolejnych wspaniałych modeli, które będą cieszyć modelarzy w Polsce i zagranicą.



Oferta firmy IBG Models 

Pojazdy w skali 1:72

 Bedford QLD
 Bedford QLR
 Bedford QLT
 Bedford QLB
 Bedford QL
 Polish Fiat (early)
 Polish Fiat (late)
 Polish Fiat (truck)
 Polish Fiat (ambulance)
 Chevrolet C15A 13 Watertank
 Chevrolet C15A 13 Personnel Lorry
 Chevrolet C15A 13 General Service
 Chevrolet C15A 13 Australian Pattern
 Chevrolet C15A 11 Watertank
 Chevrolet C15A 11 Personnel Lorry
 Chevrolet C15A 11 General Service
 Diamond T 968 Cargo Truck
 Diamond T 969 Wrecker
 Diamond T 972 Dump Truck
 Diamond T 968A with Asphalt Tank
 Universal Carrier I Mk.I
 Universal Carrier II Mk.II
 Mortar Carrier
 Universal Carrier with Boys 14,5mm
 Toldi I Hungarian Light Tank
 Toldi II Hungarian Light Tank
 Toldi IIa Hungarian Light Tank
 Toldi III Hungarian Light Tank
 Otter Light Reconnaissance Car
 Chevrolet C60S with Holmes breakdown
 Stridsvagn m/38 Swedish light tank
 Stridsvagn m/39 Swedish light tank
 Stridsvagn m/40 K Swedish light tank
 Stridsvagn m/40 L Swedish light tank
 TYPE89 Japanese Tank, Early
 TYPE89 Japanese Tank, Mid-production
 TYPE89 Japanese Tank, Hybrid-production
 TYPE89 Japanese Tank, Late
 TYPE89 Japanese Tank, Diesel
 TYPE94 Japanese Tankette
 TYPE94 Japanese Tankette, Late
 TYPE94 Japanese Tankette, with trailers
 TYPE94 Japanese Tankette, with 37mm gun
 40M Turan I - Hungarian Medium Tank
 41M Turan II - Hungarian Medium Tank
 44M Turan III - Hungarian Medium Tank
 44M Zrinyi I - Hungarian 75mm Assault Gun
 40/43M Zrinyi II - Hungarian Assault Gun
 40/43M Zrinyi II with sideskirts
 Chevrolet C15TA
 Chevrolet C30A General Service
 Type 1 Chi-He
 Type 2 Ho-I
 Type 3 Chi-Nu
 Type 3 Chi-Nu Kai
 Bergepanzer III
  
Pojazdy w skali 1:35

 BMW R12 civilian
 BMW R12 military
 Einheitsdiesel (metal cargo body)
 Einheitsdiesel (telephone exchange)
 Einheitsdiesel with 3,7 cm Breda
 Einheitsdiesel (recovery crane)
 Einheitsdiesel (small field kitchen)
 German small field kitchen Hf. 14
 Breda 37/54 - 37mm Anti-aircraft Gun
 Bussing-Nag 500 S
 Bussing-Nag 500 A
 Bussing-Nag 4500 S
 Bussing-Nag 4500 A late
 Bedford QLD General Service
 Bedford QLT Troop Carrier
 Bedford QLR Wireless
 Bedford QLB Bofors Gun Tracktor
 Otter Light Reconnaissance Car
 Chevrolet C15TA
 Marmon-Herrington Mk.I
 Marmon-Herrington Mk.II Middle East
 Marmon-Herrington Mk.II Field Force
 Panzerspahwagen Marmon-Herrington
 Skoda 100mm vz 14/19 Howitzer
 Skoda 100mm vz 14 Howitzer
 10cm LeFH 14/19 (t)
 Obice da 100/17 Mod. 16
 Scammell Pioneer SV2S
 Scammell Pioneer R100
 Scammell Pioneer Tank Transporter
 KTO Rosomak - "Green Devil"
 KTO Rosomak - Polish APC
 KTO Rosomak with OSS-M turret
 Chevrolet C60S Petrol Tank
 Chevrolet C15A Personnel Lorry
 Chevrolet C30A General service


Lotnictwo w skali 1:72



Okręty w skali 1:700


Seria World At WAT / pojazdy w skali 1:72 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz