piątek, 2 sierpnia 2019

SCHNELLBOOT S-38 (ITALERI skala 1:35, nr 5220) - RECENZJA




SCHNELLBOOT S-38 (ITALERI skala 1:35, nr 5220)

Niemiecki kuter torpedowy Schnellboot ma początki swej historii w latach 30-tych XX-wieku. Jego historia rozpoczęła się nietypowo: na skutek ograniczeń w zbrojeniach Niemiec wynikający z zapisów Traktatu Wersalskiego nie było miejsca na tego typu okręty. Pierwsze projekty i zlecenia tego typu łodzi zaczęto realizować dla marynarki Jugosławii i Bułgarii. 
Niedługo dostrzeżono konieczność budowy tego typu okrętów dla Kriegsmarine. W 1935 roku zaczęto formować pierwsze flotylle kutrów torpedowych budowanych w stoczni Lurssen-Werft w Bremie. Odnosiły one liczne sukcesy podczas niedługo rozpoczętych działań wojennych, co było pretekstem do dynamicznego rozwoju tych okrętów i produkcji na skalę masową. 

Schnellboot S-38 to kolejny w ofercie ITALERI model redukcyjny niemieckiego kutra torpedowego z okresu IIWŚ. Okręt opracowano w podziałce 1:35, co sprawia że mamy do czynienia z niebagatelnych rozmiarów modelem. Po złożeniu replika kutra w tej skali mierzy niemal metr długości! Już samo opakowanie robi ogromne wrażenie rozmiarami ale nie tylko: tak zwany artbox na jego wieku jest wyjątkowo przepiękny. Zaglądając do środka widzimy mnogość worków z częściami i dwie ogromne połówki kadłuba. 

Zestaw zawiera:
- ponad 600 części zamieszczonych na 9-ciu jasnoszarych ramkach zapakowanych w plastikowe woreczki   
- sporych rozmiarów arkusz z elementami fototrawionymi
- arkusz z kalkomanią (dla 3-ch wersji malowania Schnellbota: S-105, S-51 i S-46)
- arkusz z elementami transparentnymi (gruba folia z naciętym oszkleniem)
- dwa rodzaje linki cieńsza i grubsza (imitacja olinowania)
- kilka śrubek i nakrętek (do montażu kadłuba) 
- instrukcję montażu w postaci poziomego zeszytu formatu A4
- barwną planszę formatu A4 ze schematem malowania






Jak wspomniałem - główne elementy okrętu producent wykonał w postaci dwóch połówek kadłuba. Są one tak dużych rozmiarów, że przewidziano montaż z pomocą załączonych do zestawu śrubek i elementów wzmacniających. Dzięki temu zasadnicza konstrukcja repliki kutra będzie solidnie zmontowana. Kolejne, ważne konstrukcyjnie elementy to pokład. Ten wykonano z dwóch dużych zasadniczych elementów uzupełnianych kolejnymi, mniejszymi częściami. Elementy zestawu, bez względu na ich rozmiar wydają się być dokładnie i czysto odlane. Przyglądając się detalom i małym częścim zestawu nie ma się do czego przyczepić. To zapewne ostatecznie zweryfikować można podczas budowy. W zestawie mamy mnogość większych i średniej wielkości elementów - nie powinny sprawiać problemu z przygotowaniem i obróbką. Mniejsze elementy są delikatne i warto zwrócić na nie uwagę podczas wycinania z ramek. 
Do zestawu dołączono sporych rozmiarów arkusz z elementami PE - to głównie imitacje fragmentów blach ryflowanych, uchwytów i drobnych wsporników. Załączone do zestawu linki imitujące relingi można pokusić się o podmianę na inne, bardziej odpowiadające temu elementowi okrętu tych rozmiarów. Inny, ważny element okrętu - działko 20 mm jest wykonany poprawnie ale jak wyżej można zastąpić go osobnym, metalowym zamiennikiem. 







Wiele elementów nadbudówki można wykonać w wersji otwartej i zamkniętej (np. włazy pokładowe).
Oszklenie kabi i drzwi zaprojektowano w postaci twardej folii ponacinanej dla konkretnych luków. Wydaje się to bardzo trafne i dużo bardziej oddające rozwiązanie dla tej skali niż np. Elementy z typowego plastiku z ramki.
  
Producent przewidział bardzo logiczny i „przyjazny” dla modelarza podział modelu, który podczas składania nie powinien przynieść niespodzianek. Gabaryty modelu determinują ilość potrzebnego miejsca w warsztacie modelarza.     






W zestawie mamy też elementy do budowy podstawki, umożliwiającej stabilne i estetyczne osadzenie kolosa (do podstawki załączono kalkomanie z opisem okrętu). Z uwagi na popularną podziałkę (1:35) i dostępność na rynku wielu dodatków można pokusić się o ulokowanie kutra na dioramie (np. z elementami nabrzeża lub w suchym doku). 

















Wszystkim miłośnikom okrętów bardzo gorąco polecam ten model. Zabawy przy budowie nie zabraknie. Lubiący waloryzacje i własny wkład w budowę modelu będą mieli duże szanse na sprawdzenie swoich możliwości. 















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz